ازن چيست؟

پيمانكار تصفيه آب، فاضلاب و هوا

ازن چيست؟

ازن چيست ؟

ازن گازي است تقريباً بي رنگ با بويي خاص شبيه بوي هواي تازه كه پس از رعد و برق استشمام مي شودو يا بويي كه در كنار تخليه الكتريكي در هواي آزاد به مشام مي رسد. در دماي معمولي بصورت گاز است، نقطه جوش آن 112- و نقطه ذوب آن 251- درجه سانتيگراد و چگالي آن 5/1 برابر اكسيژن در شرايط استاندارد مي باشد. حلاليت آن در آب كم بوده و با كاهش دما افزايش مي يابد. مولكول ازن پايدار نبوده و در نتيجه نمي توان آنرا انبار يا حمل نمود. اين امر باعث مي شود كه توليد ازن همواره در محل مصرف صورت گيرد. لذا مراحل حمل و انبار كردن مواد شيميايي كه مراحلي بسيار خطرناك هستند ، در اين روش حذف مي شود.

چه ازن ازطريق ماوراء بنفش و چه به صورت صاعقه بوجود آمده باشد، ازن بوجود آمده سريعاً تمام آلاينده هاي محيط را اكسيد مي نمايد و نتيجه اين اكسيداسيون تنها مواد اكسيد شده و اكسيژن مي باشد .

O3 در طبيعت نمي تواند بصورت پايدار باقي بماند و سريعاً به O و O2 شكسته مي شود.O2 مولكولي پايدار است كه ميزان اكسيژن محيط را بالا مي برد ولي اتم O (اكسيژن نوزاد يا اكسيژن فعال) نمي تواند منفرداً به زندگي خود ادامه دهد و بايد با آلاينده ها تركيب شود و آنها را بصورت اكسيدهاي پايداردرآورد. به همين خاطر است كه تركيب عمده اكسيژن فعال با ساير مواد يا موجودات است و نه تركيب ازن.

بايد توجه داشت در حالتي كه ازن توليد مي شود ، درفضا O1 ، O2 و O3 بصورت همزمان وجود دارند و بهمين دليل تركيب را به صورت Ox نشان مي دهند كه x مي تواند 1 يا 2 يا 3 باشد.

O2 بصورت پايدار باقي مي ماند O3 به O2 و O1 تغيير مي يابد كه O2 باز پايدار مي ماند و O1 باعث ضدعفوني مي شود. در نتيجه اين اكسيژن فعال و يا نوزاد است كه باعث ضدعفوني طبيعت از زمان بوجود آمدن آن تا ابديت خواهد بود. به همين دليل است كه مي توان اكسيژن فعال را ضدعفوني كننده اهورايي ناميد. اكسيژن فعال ، اكسيژن نوزاد و ازن در اين طرح به صورت مترادف به كار گرفته شده اند.

ادامه مطلب ...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.