سپتاژ فاضلاب

پيمانكار تصفيه آب، فاضلاب و هوا

سپتاژ فاضلاب

سپتاژ فاضلاب

 

سپتاژ فاضلاب ( كف و لجن ) جامد و مايعي است كه در سامانه هاي تصفيه در محل همانند سپتيك تانك ها و چاه هاي جاذب توليد مي شود و داراي حدود 90 تا 98 درصد آب است. در طول عمليات تميزكاري دوره اي سپتيك تانك ها و چاه هاي جاذب، سپتاژ بيرون ريخته مي شود. اغلب براي جلوگيري از آلودگي سپتاژها، آنها را وارد سامانه هاي تصفيه فاضلاب مي كنند. حذف يا پمپاژ دوره اي سپتاژ براي دراز مدت در راهبري سامانه هاي يادشده بسيار مهم است.

راهكارهاي دفع سپتاژ در بين ملت ها و حتي ميان دولت ها متفاوت است. براي دفع سپتاژها چندين روش مرسوم است. اين روش ها شامل تصفيه سپتاژ براي كنترل بوهاي بد، كاهش حجم مواد جامد، كاهش مقدار آلاينده و نابود كردن عوامل بيماري زاست.

راههاي دفع سپتاژ

مهم ترين روش هاي قابل اجرا براي دفع سپتاژ عبارتند از:

  • تصفيه مواد زائد جامد
  • تصفيه همراه با فاضلاب
  • كاربرد در زمين
  • پردازش به كمك تجهيزات مجزا

به چندين دليل تصفيه سپتاژ همراه با فاضلاب ها، يك روش معمول براي دفع سپتاژ است. در تصفيه خانه هاي كوچك فاضلاب نسبت به ورود سپتاژها به آنها در برابر تصفيه خانه هاي بزرگ تر، حساس ترند.

مشكلات مربوط به شوك آلي ناشي از ورود سپتاژ به تصفيه خانه هاي فاضلاب را مي توان با جمع آوري و ذخيره سپتاژ و تخليه آن در ساعاتي كه مقدار فاضلاب ورودي به تصفيه خانه كم است، كاهش داد. اغلب در فرآيندهاي لجن فعال تصفيه بيولوژيك سپتاژ حاصل مي شود. غلظت سپتاژ حدود پنجاه برابر غلظت فاضلاب خانگي است.

خصوصيات سپتاژ

تركيبات شيميايي، بيولوژيك و فيزيكي سپتاژها بسيار متفاوت هستند. از نيتروژن كل موجود در سپتاژ حدود هشتاد درصد از آن، نيتروژن آلي و بيست درصد از آن يون آمونيوم است. در مقايسه با فاضلاب، در سپتاژ نسبت كربن به ماده غذايي نيتروژن و فسفر كم است.

نسبت هاي فلزاتي مانند مس، سرب و روي در سپتاژ بسيار متفاوت است. ديگر اجزاي سپتاژ كه كارپردازهاي تصفيه خانه هاي فاضلاب به آن توجه دارند شامل شن و عوامل بيماري زا، كف، بوي بد و رنگ است. سپتاژ داراي درصد به نسبت بالايي از شن و عوامل بيماري زا و به ويژه پروتوزوآها است. سپتاژ بدبو است. بوي ناخوشايند سپتاژ از راه تجزيه بي هوازي BOD و توليد و آزادسازي اسيدهاي چرب فرار، تركيبات محتوي نيتروژن و تركيبات محتوا سولفور ايجاد مي شود.

رنگ يكي از اجزاي سپتاژ است. فاضلاب هاي داراي سپتاژ، سياه رنگ هستند. كيفيت لجن و كف در سپتاژها بسيار متفاوت است و تحت تاثير چندين عامل قرار دارد. اين عوامل عبارتند از اينكه آيا سامانه خردكن زباله در آشپزخانه استفاده شده است. چه مقدار روغن و چربي به سپتيك تانك تخليه شده است و دفعات پمپاژ مخازن سپتيك چه تعداد بوده است. سپتاژ بايد به آهستگي با فاضلاب تركيب شود تا تاثير سو آن را بر فرآيند تصفيه كاهش دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.