ضدعفوني كننده ميوه و سبزي با ازن

پيمانكار تصفيه آب، فاضلاب و هوا

ضدعفوني كننده ميوه و سبزي با ازن

ضدعفوني ميوه و سبزي با ازن 


روش هاي معمول براي ضدعفوني در صنايع شستشو و بسته بندي سبزيجات، استفاده از مواد شيميايي مانند مايع ظرفشويي، كلر، نمك پركلرين و … مي باشد كه هر يك از اين مواد با توجه به اثر ضدعفوني كنندگي عوارضي را نيز با خود به همراه دارند از جمله نمك طعام به هيچ وجه در ضدعفوني سبزيجات موثر نيست، كلر كه در غلظت كم بي تاثير و در غلظت زياد بعد از ضدعفوني كردن سبزيجات بوي نامطبوعي از خود به جاي گذاشته و در عمل محصول را غير قابل مصرف نموده و باقيمانده آن در محصولات خطرناك و سرطان زا است و يا مايع ظرفشويي كه مصرف آن در اين صنايع ممنوع مي باشد. به هرروي با توجه به مصرف بالا و حساسيت در رعايت اصول بهداشتي اين محصولات كه طيف وسيعي از آلودگي را با خود دارند ميتوان از ازن به عنوان ضدعفوني كننده اي قوي، با قابليت از بين بردن انواع ميكروارگانيسم ها ( قارچ، كپك، باكتري، ويروس و … ) نام برد.

ازن يك ميكروب كش و ضدعفوني كننده بسيار موثر است.

شستشوي سبزيجات و ميوه ها با آب ازن دار در مدت زمان 6 ثانيه، سبب ماندگاري محصول در دماي 45 درجه سانتيگراد و افزايش طول عمر محصول مي گردد. همچنين مطالعات جديد نشان داده كه تزريق ازن در انبار مركبات از رشد عادي كپك هاي سبز و آبي جلوگيري مي كند و رشد عوامل قارچي كه ميوه هاي انبار شده به آنها آلوده هستند و خسارات ناشي از آنها را به شدت كاهش مي دهد. به نظر مي رسد كه در كشور ما اكثر ميوه جات انبار شده داراي آلودگي قارچي و كپك هستند و اين مساله بخصوص در صادرات ميوه مشكل آفرين است. استفاده از ازن به منظور مبارزه با كپك و عوامل قارچي در سردخانه ها بسيار ضروري است. يك جنبه مفيد ديگر ازن براي افزايش طول عمر نگه داري ميوه جات تازه و محصولات مشابه ( مثل گوجه فرنگي ) به توانايي ازن براي نابودي اتيلن مربوط مي شود. اتيلن از محصولات انبار شده كه در حال رسيدن هستند متصاعد مي شود و فرآيند رسيدن ميوه ها را تسريع و عمر نگه داري آنها را كاهش مي دهد كه ازن با واكنشي كه با اين گاز انجام مي دهد اثر آن را از بين مي برد. ازن ساليان زيادي است كه براي جلوگيري از رسيدن موز در طول حمل و نقل آن مورد استفاده قرار مي گيرد.

نحوه بكارگيري ازن در شستشوي ميوه و سبزيجات به اين ترتيب است كه ازن با آب مورد استفاده جهت شستشو ، توسط تجهيزات خاصي مخلوط شده و اين آب علاوه بر اينكه كاملا پاك و عاري از هر گونه باكتري، قارچ و ويروس شده به دليل وجود مولكول هاي ازن در آن خاصيت ضدعفوني كنندگي داشته و آلودگي هاي موجود در محصولات را كاملا از بين برده و در نهايت باعث پاكي و افزايش ماندگاري در محصول مي گردد.

ادامه مطلب ...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.