روش توليد ازن

پيمانكار تصفيه آب، فاضلاب و هوا

روش توليد ازن

روش توليد ازن

ازن به دو روش مي تواند توليد شود:
  • تابش UV
  • تخليه كرونا

توليد ازن به روش UV همان روشي است كه ازن در اتمسفر بالايي توليد مي شود. تابش UV ( كمتر از 200nm ) بوسيله يك لامپ توليد شده و از ميان هواي خشك يا اكسيژن عبور داده مي شود. ازن در اثر واكنش هاي شيميايي توليد مي شود. غلظت ازن توليد شده به اين روش 0.25 درصد به مراتب كمتر از ازن توليد شده به روش تخليه كرونا است. اين روش فقط براي سيستم هاي كوچك مناسب بوده، هزينه ي سرمايه گذاري كمي لازم داشته و نگهداري آن نسبتا آسان است.

متداول ترين روش توليد ازن براي تصفيه خانه هاي آب، راكتور تخليه كرونا است. اين راكتور متشكل از دو الكترود قرار داده شده با فاضله از هم است. جريان با ولتاژ بالا در يك ماده ي دي الكتريك برقرار شده و گاز خوراك بين الكترودها جريان مي يابد. غلظت ازن از 1 تا 3/5 درصد وزني با خوراك هواي خشك و سرد تا 2 تا 7 درصد با خوراك اكسيژن متغير است.

مزاياي توليد ازن در محل

به دليل كوتاه بودن طول عمر ازن ژنراتور بايد اين گاز را در محل توليد كرد. از مزاياي توليد در محل اين است كه از مشكلاتي از قبيل حمل و نقل و يا نگهداري در انبار جلوگيري مي شود. از ديگر مزاياي اين گاز اين است كه وقتي در محل توليد مي گردد مي تواند از غلظتي برابر با 200000ppm برخوردار شود. هرگاه اين گاز در آب آزاد گردد، غلظت آن فقط به چند ppm تنزل مي يابد و پس از اينكه قسمتي از گاز آزاد شده در آب، در نهايت به سطح آب و به هواي آزاد مي رسد. به سختي مي توان غلظت آن را بيش از 0.1 ppm اندازه گيري نمود و پس از مدت كوتاهي اثري از ازن در آب باقي نمي ماند.

ازن براي اولين بار در دهه ي نخست قرن بيستم براي گندزدايي منابع آب در فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. كاربرد آن رفته رفته به چندين كشور اروپاي غربي و نهايتا به آمريكاي شمالي گسترش يافت. بيش از 1000 مورد تاسيسات گندزدايي با ازن در سراسر جهان وجود دارد كه تقريبا تمامي آن ها به منظور گندزدايي منابع آب مورد استفاده مي باشند. در حدود 200 مورد از تاسيسات در آمريكاي شمالي در حال بهره برداري است. يكي از كاربردهاي متداول دستگاه ازن ساز در تاسيسات از بين بردن عوامل ايجاد مزه، بو و رنگ است.

تاثير ازن بر روي ديواره باكتري ها، 51% بيشتر از كلر و از نظر زماني نيز 3100 برابر سريع تر از كلر عمل مي كند.

ازن قابليت كشتن و از بين بردن ميكروارگانيسم هاي مختلف شامل انواع باكتري ها، قارچ ها، ويروس ها، مخمرها و جلبك ها را دارد. ازن در برابر كيت هاي پرتوزدايي چون ژيارديا و كريپتوسپوريديوم نيز موثر بوده كه كلر فاقد اين خاصيت است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.