مقايسه اسمزمعكوس با فيلتراسيون

پيمانكار تصفيه آب، فاضلاب و هوا

مقايسه اسمزمعكوس با فيلتراسيون

مقايسه اسمزمعكوس با فيلتراسيون 


اسمز معكوس شباهتي به فيلتراسيون معمولي و سانتريفوژ دارد چون در هر سه فرآيند با استفاده از فشار، ناخالصي ها از آب جدا مي شوند. مقايسه اسمزمعكوس با فيلتراسيون معمولي قابل تامل است. از اين رو گاهي در منابع علمي به اسمز معكوس، هايپرفيلتراسيون مي گويند.

اما بايد توجه داشت كه مقايسه اسمزمعكوس با فيلتراسيون معمولي به صورت زير است :

  • در فيلتراسيون، جريان آب عمود بر بستر فيلتر است، در حاليكه در اسمز معكوس جريان آب موازي بستر غشا است. موازي بودن جهت جريان با غشا در اسمزمعكوس باعث مي شود كه غشا توسط جريان خوراك شستشو شود. از اين رو گرفتگي غشا در RO بسيار كمتر از فيلترها مي باشد، تقريبا در حدود يك به ده.
  • در اسمز معكوس دو جريان وجود دارد ( محصول و خوراك تغليظ شده ) در حاليكه در فيلتراسيون يك جريان مطرح است.
  • در فيلتراسيون معمولي فشار اسمزي خيلي كم است و اصولا نقشي ندارد.
  • در فيلتراسيون اندازه ذرات مهم است ولي هر چه اندازه مولكول هاي ناخالصي درشت تر و درجه يونيزاسيون مولكول ناخالصي كمتر باشد، فشار اسمزي محلول كمتر است اما هرچه غلظت مولكول هاي ناخالصي بيشتر شود فشار اسمزي هم بيشتر مي شود. در اسمز معكوس علاوه بر اندازه ذرات، بار الكتريكي و فاكتورهاي ديگر هم مطرح هستند.
  • هر چند در فيلتراسيون مسير انتقال حلال، حفره است ولي در اسمزمعكوس، غشا داراي شاخه هاي پليمري آبدوستي است كه آب را جذب كرده و سپس آب در داخل پليمر نفوذ مولكولي كرده و از آن عبور مي كند
  • دما باعث افزايش فشار اسمزي مي شود ولي همزمان موجب كاهش ويسكوزيته محلول نيز ميگردد، بنابراين دما در اسمز معكوس پيچيده تر از فيلتراسيون است.
  • تقريبا ميكروفيلتراسيون MF قادر به كاري است كه با سانتريفوژهاي خيلي سريع (5000-1000 g ) مي توان تفكيك انجام داد. آلترافيلتراسيون قابل مقايسه با جداسازي آلتراسانتريفوژ (10000-100000 g ) مي باشد اما چون سانتريفوژ قادر به جداسازي يون ها نيست از اين رو مشابه كار اسمزمعكوس با سانتريفوژ امكان ندارد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.